Godaste morotskakan.



Här kommer receptet på den godaste morotskakan jag har smakat. Och som jag alltid gör, nu höftade jag lite på glasyren, så den blev lite lös, men den går nog i ändå. Följ receptet om ni vill ha en bra glasyr. Haha!

Morotskaka

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl (jag använde selfrising flour och hoppade över bakpulvret)
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
0,5 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
0,5 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1,5 dl naturell olja
4-5 dl finrivna morötter

Sätt ugnen på 150 grader, jag kör med varmluft. 

Blanda alla torra ingredienser förutom sockret i en bunke. Vispa ägg och strösocker fluffigt, vänd sedan ner de torra ingredienserna i äggsmeten. 

Tillsätt olja och morötter. Blanda väl. 

Spänn fast ett bakplåtspapper i botten av en springform (24-28 cm i diameter) smörj och bröa kanterna. 

Häll i smeten i formen och grädda i ca 50-60 minuter mitt i ugnen. Kakan ska inte vara kladdig när du kollar med en sticka. 

Medan kakan svalnar blandar du ihop glasyren. 

60 g mjukt smör
100 g philadelphiaost
4 dl florsocker
Skalet av 1 lime
1 tsk vaniljsocker

Vispa allt till en jämn och slät smet, bred ut över kakan och ställ svalt till servering.

Hoppas det smakar gott! 

1 kommentar
CAMILLAESI

Så gott:-D Själv ska jag snart också baka :-))